قرآن دارای :

30جزء 114سوره.120حزب.6236آیه.77701کلمه.

323671حرف.93243فتحه.39586کسره.

4808ضمّه.19253تشدید.3272همزه.1771مد.

48892آ.12428ب.2400ت.1454ث.4041ج.2243ح.2505خ.5693د.4709ذ2343ر.3680ز.570س.2115ش.2680ص2037ض.2370ط.842ظ.9417ع.

1217غ. 8112ف.6313ق.10522ک.33800ل. 26900م.26055ن.18070ه.25711ی.

1015030نقطه و5098محل وقف وجوددارد.

13سال درمکه و 10سال درمدینه برپیامبر نازل شده است.

 

ويژگي هاي سوره ي مكي:

1-هرسوره كه سجده  واجب دارد

2- سوره اي كه *كلّا*داشته باشد

3-هر سوره اي كه يا ايها الناس داشته باشد(بجز حج)

4-هر سوره اي كه داستان پيامبر ها آمده باشد(بجز بقره)

5-هر سوره اي كه داستان آدم (ع) وشيطان آمده باشد (بجز بقره)

 

ويژگي سوره هاي مدني:

1-هرسوره اي كه در آن فرمان جنگ و جهاد واحكام ديده شود

2-هر سوره اي كه درآن حقوق وقوانين اجتماعي .مدني وسياسي ديده شود.

3-هر سوره اي كه درباره ي منافقانن صحبت شده باشد(بجز عمكبوت)

4-هر سوره اي كه در باره ي مجادله با اهل كتاب وجود دارد.

 

قرآن توسط ابوالاسود دوئلی که ازشاگردان امام علی(ع)بود حرکتواعراب گذاری شد.

قرآن توسط یحیی بن یعمرعدوانی ونصربن عاصم که از شاگردان ابوالاسود دوئلی بود نقطه گذاری شد.

قرآن توسط ابوحاتم سجستانی تشدید کذاری شد وسوره ی توبه با بسم الله الرحمن الرحیم آغازنمی شود.

وسوره ی نمل دو بسم الله الرحمن الرحیم دارد.

کوچکترین سوره کوثروبزرگترین سوره بقره است.

4سوره سجده.فصلت.نجم.علق سجده دهر هستند.

بزرگترین آیه در سوره بقره که دارای 172 کلمه و579حرف است میباشد.

کوچکترین آیه در اول سوره ی طه است.

در ابتدای 29سوره حروفی به نام حروف مقطه می باشد که معنی ندارد. -الم6بار  2– المص 1 بار ۳ –الر5 بار  4– المر 1 بار    5- كهيعص 1 بار   6 – طه 1 بار    7 – طسم 2 بار    8 – طس 1 بار  9 – يس 1 بار  10 – ص 1 بار  11 –حم 7 بار  12 - عسق 1 بار   13-  ق  1 بار    14 -  ن 1 بارپس از حذف تکراری های آن*طراط علی حق نمسکه*به این۱۴حرف حروف نورانی می گویند

 

اولین بار قرآن توسط ایران به چاپ رسید.

 

در قرآن نام چند کتاب برترازقرآن آمده است:

 

کتاب مبین:درنماز غفیله نیز اشاره شده است که تمام اسرار غيب در این کتاب آمده است یعنی برگی ازدرخت به زمین نمی افتد مگرآنکه در کتاب مبین ثبت شده باشد. خداوند درسوره ی جن فرموده:اسرار غیب را فقط او میداند وبرکسی آشکار نمی کند جز پیامبرانی که از اوخشنود باشد.

امّ الکتاب:که در سوره ی آل عمران آمده است شامل تمام اسرار الهي است ونام اعظم خداوند که73حرف است وحرف اول آن ( ھ  ) است

علم كتاب:27 قسم است وائمه 25قسم را در اختيار داشتند.

 

علم وقرآن

 ((نجوم در قرآن))

تفسیر چند آیه قرآن، تاریخ نجوم، لغت نامه قرآنی و …

۱) تفسیر آیات:

«انّا زَیَّنا السَّماء الدُّنیاء بِزینه الكَواكِب[i]»
ما آسمان پائین را با ستارگان تزئین كردیم.

در این آیه می‌گوید «آسمان پائین را با كواكب تزئین كردیم» در حالیكه فرضیه‌ای كه در آن زمان بر افكار دانشمندان حاكم بود می‌گفت فقط آسمان بالا آسمان ستارگان ثابت است (آسمان هشتم طبق فرضیه بطلیموس)ولی چنانكه می‌دانیم بطلان این فرضیه اثبات شده و عدم پیروی قرآن از فرضیه نادرست مشهور آن زمان خود معجزه زنده‌ای از این كتاب آسمانی است.
نكته جالب دیگر اینكه از نظر علم امروز مسلم است كه چشمك زدن زیبای ستارگان بخاطر قشر هوایی است كه اطراف زمین را فرا گرفته و آنها را به این كار، وا می‌دارد و این، با تعبیر «السماء الدنیا» (آسمان پائین) بسیار مناسب است اما در بیرون جو زمین، ستارگان خیره خیره نگاه می‌كنند و فاقد تلألو هستند….

«والشمس و ضحها و القَمَر اذا تلها[ii]»
به خورشید و گسترش نور آن سوگند و به ماه در آن هنگام كه بعد از آن در آید

«خورشید» مهم‌ترین و سازنده‌ترین نقش را در زندگی انسان و تمام موجودات زنده زمینی دارد. علاوه بر اینكه منبع نور و حرارت است و این دو از عوامل اصلی زندگی انسان به شمار می‌روند، منابع دیگر حیاتی نیز از آن مایه می‌گیرند. وزش بادها، نزول بارانها، پرورش گیاهان، حركت رودخانه‌ها و آبشارها و حتی پدید آمدن منابع انرژی را همچون نفت و زغال سنگ هركدام اگر درست دقت كنیم، بصورتی با نور آفتاب ارتباط دارد. بطوریكه اگر روزی این چراغ حیاتبخش خاموش گردد، تاریكی و سكوت و مرگ همه جا را فرا می‌گیرد.
«ضحی» در اصل به معنی گسترش نور آفتاب است و این در هنگام است كه خورشید از افق بالا بیاید و نور آن همه جا را فر گیرد. سپس به آن موقع از روز «ضحی» گفته می‌شود…
۲) تاریخ نجوم در اسلام:
یكی از مباحث مهم در دانشهای اسلامی، دانش نجوم اسلامی است. این موضوع بدلیل مسایل عبادی مهمی است كه در این دین وجود دارد. نخستین علومی كه ساكنان بلاد اسلامی به آن اهتمام ورزیدند علومی مانند طب، كیمیا و نجوم بود، كه احكام این علوم را بر دیگر علوم ترجیح می دادند.
در خلال سال ۱۸۰میلادی تا قرن شانزدهم، اعراب در زمینه ی ستاره شناسی برتری یافتند. مركز فرهنگی شان بغداد بود، جایی كه در قرن هشتم كتاب المجسطی بطلمیوس به زبان عربی ترجمه شد.
البتانی۹۲۹-۸۵۰میلادی پرآوازه ترین منجم عرب، تا حدود زیادی بر محتوی این كتاب افزود. آنها ابزارهایی نظیر اسطرلاب، را كه اختراع یونانیان باستان بود را تكامل بخشیده و دقیقتر از یونانیان موقعیت ستارگان را رصد كردند. اسطرلاب الگویی دو بعدی از آسمان شب است كه در قرون وسطی برای تعیین موقعیت خورشید و ستارگان بكار می رفت.اولین محاسبات دقیق قطر زمین توسط برادران بنو شاكر انجام گرفت.
یكی از دلایل توجه ویژه به نجوم در دوران اسلامی تعیین تقویم و اوقات شرعی است كه مستلزم مشاهدات و محاسبات دقیق نجومی است.هندسه كروی كه توسط ابوالوفای بوزجانی معرفی شد این محاسبات را بطور عمده تكمیل كرد….
۳) نظرات علمی قرآن در مورد بهداشت ودانش پزشكی و حشره شناسی:
توجه به خوردن میوه و مواد غذایی پروتئین دار(واقعه/۲۱-۲۰)و(طور/۲۲)، اعجاز اثر انگشت(قیامت/۴)، شدت احساس درد توسط پوست(نساء/۵۶)،درمان موضعی بسیاری از بیماریهای پوستی در سرما(ص/۴۲)،اندوه ورابطه ی آن با كوری(یوسف/۸۴)،اشاره به زخمهای ناشی از عدم تحرك(كهف/۱۸)، تأثیر روانی رنگ سبز(رحمن/۷۶) ، (انسان/۲۱)و (كهف/۳۱)،اشاره به بیماری پیری زودرس در كودكان(مزمل/۱۷)، و.. .
۴) نظرات علمی قرآن در مورد فضا ومسافرت به فضا:
تفاوت ستاره و سیاره (یونس/۵)و (فرقان/۶۱)، گردش خورشید،ماه،زمین وسیارگان در مدارهای مشخص(یس/۴۰-۳۸)،(انبیاء/۳۳) و(تكویر/۱۶-۱۵)، پیش بینی مسافرت به فضا و عبور از جو(رحمن/۳۳)و(انعام/۱۲۵)،سقوط سنگهای آسمانی (رحمن/۳۵)،شهابها(جن/۸)،فقدان اكسیژن و هوا در ارتفاعات بالای جو(انعام/۱۲۵)تسخیر كره ی ماه و احتمالاً خورشید(ابراهیم/۳۳)،مطالبی در مورد سیاره ی زهره (طارق/۳-۱و.. .
۵) رمزهای اعجاز آمیز قرآن :
۱- اولین آیه قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم » دارای ۱۹ حرف عربی است.
۲- قرآن مجید از ۱۱۴ سوره تشكیل شده است و این عدد به ۱۹ فابل قسمت است. (۶× ۱۹).
۳- اولین سوره ای كه نازل شده است سوره علق (شماره۹۶) نوزدهمین سوره از آخر قرآن است.
۴- سوره علق ۱۹ آیه دارد.
۵- سوره علق ۲۸۵ حرف (۱۵× ۱۹) دارد.
۶- اولین باركه جبرئیل امین با قرآن فرود آمد ۵ آیه اولی سوره علق را آورد كه شامل ۱۹ كلمه است.
۷- این ۱۹ كلمه ، ۷۶ حرف (۴× ۱۹) دارد كه به تعداد حروف بسم الله الرحمن الرحیم است.

ابتدا به چند تعریف زیر توجه کنید.
منطق کلاسیک: منطقی ست که در آن گزاره ها فقط ارزش راست یا دروغ دارند که آنرا منطق ۰ و ۱ می نامند.
منطق چند مقداره: منطقی که علاوه بر ۰ و ۱ چند مقدار دیگر را نیز اختیار می کند.
منطق بینهایت مقداره: در این منطق ارزش گزاره ها می تواند هر عدد حقیقی بین ۰ تا ۱ باشد.
منطق فازی: نوعی از منطق بینهایت مقداره و در حقیقت یک ابتکار برای بیان رفتار مطلوب سیستم ها با استفاده از زبان روزمره. در واقه منطق فازی یک منطق پیوسته است که از استدلال تقریبی بشر الگوبرداری کرده است.
جایگاه منطق در برداشت از قرآن کریم
منطق صحیح و مناسب به عنوان مبنا و زیربنای فکری در علوم و بویژه در علوم اسلامی نقش اساسی دارد. از این رو تفسیر برخی آیات قرآن بدلیل عدم استفاده از منطق مناسب امکان پذیر نیست. آیات بسیاری در قرآن از مخاطب برهان و دلیل تقاضا کرده است که نشان از حاکم بودن منطق در قرآن است. زیرا بدون منطق نمی توان برهان آورد و استدلال استنتاج نمود. برای نمونه می توانید به آیات ۱۱۱ بقره - ۱۰۴ و ۱۰۵ اعراف - ۲۴ انبیا - ۱۷۴ نسا و …. مراجعه کنید. پس تقریبا جایگاه منطق قرآن برایمان روشن است.
منطق قرآن نمی تواند دو ارزشی باشد. به مثال زیر توجه کنید:
در آیه ۴۵ سوره عنکبوت آمده است: … ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر … - یعنی همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز می دارد. اگر به صورت جمله منطقی این مطلب را بیان کنیم داریم: اگر فردی نماز بجای می آورد آنگاه آن فرد از هر کار زشت و منکر باز داشته می شود. حال سوال اینست که اغلب افراد نماز بجا می اورند ولی بعضی اعمال که خود فحشا و منکرند نیز مرتکب می شوند. توجیه این عمل چیست؟  پاسخ این است که نماز خواندن یک مفهوم بینهایت ارزشیست. یعنی ارزش نماز اغلب نمازگزاران بین صفر و یک است. از طرف دیگر دوری از فحشا و منکر نیز می تواند بینهایت ارزشی باشد. یعنی ممکن است یک فرد مرتکب فحشا کوچک و یا متوسط و یا بزرگ و یا خیلی بزرگ شود. به عبارت دیگر اعمال منکر یا فحشا درجات بسیار زیاد دارند. لذا براساس یک منطق فازی می توان نتیجه گرفت که اگر درجه قبولی نماز یک فرد فرضا ۵۰٪ باشد این فرد حداقل به اندازه ۵۰٪ از فحشا و منکر به دور است و هر چقدر درجه قبولی نماز افزایش یابد حداقل به همان اندازه از فحشا و منکر دور می شود. تا جاییکه اگر درجه قبولی ۱۰۰٪ باشد این فرد ۱۰۰٪ از فحشا و منکر به دور است.برای اثبات این حرف به زندگی امامان و معصومین توجه کنید.
برای مثال هایی دیگر از این دست می توان به آیه الا بذکر الله تطمئن القلوب نیز اشاره کرد. گزاره شرطی این آیه را می توان به صورت “اگر انسان خداوند را یاد کند آنگاه به آرامش می رسد” بیان کرد. از شما می خوام که تحلیلی فازی برای این آیه بیان کنید….

 

تفسير سوره ي نجم

1-آن شبی که پیامبر به معراج رفتند وهنگام بلند شدن اززمین پایش به یک ظرف پراز آب برخورد کرد وپس ازپشت سرگذاشتن هفت آسمان وبازگشت آن بزرگوار به زمین ظرف آب تازه به زمین میریزد =<بُعد زمان در آسمان ها ی دیگر وجود ندارد وپیامبر در کمترازيك شب معراج کردند.

*پيامبربا مركب به نام براق به معراج وبا رفرف به سدره المنتهي رسيدند.

ويژگي مركب براق:سفيدرنگ-درازتر از الاغ- كوچكتر ازقاطر – صورتي مانند گونه ي انسان- دمي مانند گاو- يالي مانند اسب – پايي مانند شتر- بر بشتش جلي بهشتي- دوبال ارزان جدا شد تاآسمان هفتم

پس از برگشت امام علي فرمود:من تمام حركات شما را واقف شدم وتمام مراحل با شما بودم.

پيامبر هنگام بازگشت از كنار پروردگار به جاي خداحافظ يا علي فرمود ومرخص گرديد.

خداوند با زبان وصوت امام علي با پيامبر سخن فرمود.

سوره ها يي راجع به معراج:قصص46.

انعام 75.مريم 58.النجم 9.اسراء.

 

تمام پيامبران به معراج رفته اند مثلا :

حضرت يونس تا درقعر دريا

حضرت موسي تا كوه طور

حضرت عيسي تا آسمان چهارم

حضرت ابراهيم تا آسمان دنيا

 

- جبرئيل با قيافه ي اصيلش 600بال داردوپيامبر با مشاهده ي چهره او غش كرد

- لوحي است مقابل اسرافيل كه وحي بر آن نقش ميبنددواولوح رابه ميكاييل واوهم به جبرئيل وآن نيز به پيامبر ميدهد.

- جبرئيل شهر لوط را با بالش كندووبالا بردكه صداي خروسهاي اين شهر را اهل آسمانها شنيدندوقوم ثمود را با يك صيحه هلاك كرد.

هنگامي كه جبرئيل شيطان راديدكه به سوي عيسي بن مريم مي آيد بالش را تكانداد وشيطان به درياي چين پرتاب شد.

-            چون فرشتگان مشتاق ديدن علي (ع)بودند خداوند ملكي به شكل ايشان آفريد

-پيامبر(ص)به اندازه ي چشمه سوزني راه بازگرديد ونمونه اي ازعظمت خدا راديد وغش كرد

-خداوند فرموده:

در كه درامت هاي قبلي هركس قصد داشت گوسفندي قرباني كند بايد به بيت المقدس ميبرد ولي در امت تومحل خاصي نيست.

درامت هاي قبلي براي عبادت محل خاصي بود ولي درامت تو هرجا كه خواستند ميتوانند عبادت كنند.

درامت هاي قبلي اگر كسي يك گناه ميكرد بايد سالهاتوبه كند توبه تاپذيرفته شوداما درامت تو اگر گسي چهل سال هم گناه كند ويك مرتبه توبه كند ميپذيريم.

درامت هاي قبلي اگر كسي حسنه اي انجام ميداد يك حسنه براي اونوشته ميشد اما در امت تو باانجام يك حسنه ده حسنه براي اونوشته ميشد.

 

پيامبر در شب معراج ملكي راديدند كه هزاردست داشت وهردست هزار بند انگشت داشت

آن ملك مامورحساب قطرات باران است وتعدادقطرات باران راازابتدتي خلقت تا به حال ميداند وبه رسول الله فرمود حسابي هست كه من از محاسبه ي آن عاجزم آن صلوات بود.

ملكي كه از آتش وبرف بود وكارش اين بود كه ندا ميدادوميگفت اي خدا اي كسي كه بين آتش وبرف الف انداختي دلهاي مومنين راهم ماءلوفگردان

 

 

2-يک هیپنوتیزور برای هیپنوتیزم کردن بهتر است برای تمرکز بهتر سوره ی الرحمن آیه ی 33 رابخواند

3-دانشمندان نظریه ای دارند که میگویند کائنات یا درحال گسترش است یا درحال کوچک شدن است. مابامراجعه به قرآن میتوانیم گزینه ی صحیح را انتخاب کنیم یعنی گسترش :سوره ذاریات آیه47

4-مثلث برمودا

سوره ی بقره آیه ی 164

در آفرینش آسمانها وزمین واختلاف شب وروزوکشتیهائی که به سود مردم دریا ها

روانند وآبهایی که پروردگارازآسمان فرو

میفرستد وزمین راپس ازمرگش به وسیله ی

آن زنده میکند وآنچه ازجنبندگان برروی زمین

پراکنده ساخته ودرگردش بادهاوابرهائی که در

میان آسمانها وزمین گوش به فرمان پروردگارند

نشانه هائی هست برای آنان که عقل خود را به کار بندد.

از کتاب :جزیره ی خضراء وتحقیقی پیرامون مثلث برمودا            صفحه 83

5- روزي پير مردي كه3پسرداشت وصييت كرد كه پس از مرگش17شترراطوري كه ميگويد تقسيم كنند:

- يك.دووم از اين شترها رافرزند اول بردارد چون ازدواج كرده واولاد دارد.

- يك.سوم رافرزند دووم كه ازدواج كرده ولي اولادي ندارد.

- يك.نهم را فرزند سوم كه ازدواج نكرده ونياززياد ندارد.

پس از مرگ آن پيرمرد فرزندان دور هم جمع شدند تا شتر ها را تقسيم كنند اما در تقسيم دچار مشكل شدند.

8.5=½÷17

5.6=3/1÷17

1.8=9/1÷17

به خليفه مراجعه كردند واو هم از جواب را ندانست ودستورداد كه به علي(ع)مراجعه كنند واگر او ازجواب بازماند من به شما هرچقدر كه بخواهيد شتر خواهم داد[خليفه قصد ضايع كرد علي راداشت] ولي نبايد علي به شما شتر ببخشد اگر خواست اين كار را بكند قبول نكنيد وبازگرديد.

آنها به علي(ع)مراجعه كردنند وعلي(ع)گفت:

من به شترهاي شما يك عدد اضافه ميكنم ولي شتررا به شما نمي دهم آنها هم قبول كردند چون شتري به آنهن بخشيده نمي شد پس شتر ها فعلا 18 تا شدند.

9=½÷18

علي(ع)ازاولي پرسيد 9تا شتر راميخواهي يا8.5را؟درجواب پاسخ داد9تارا.

بعد:    6=3/1 ÷ 18

علي(ع)ازدوومي پرسيد 5.6تا شتر راميخواهي يا6را؟درجواب پاسخ داد6.

بعد: 2=9/1 ÷ 18

علي(ع)ازسومي پرسيد 1.8تا شتر راميخواهي يا2را؟درجواب پاسخ داد2تارا.

حالا علي گفت كه من آن شتر را كه به شما داده بودم را برميدارم حالاجواب هارا باهم جمع كنيد تعدادعدد شتر هاي خود يعني17رانشان ميدهد.     17=2+6+9

ان سه پسر متوجه شدند كه پدر آنها ازروي هدفي چنين شتر هايي به ما بخشيد كه ما علي(ع)را بهتر بشناسيم.

 

طلاق 12

در این سوره آمده زمین رامانند آسمان 7تا آفریدیم

 

دوري ازچشم مشركان

هنگامی که خانه ی پیامبرتوسط مشرکین محاصره شده بود وحضرت محمّد(ص)باید ازخانه خارج میشود این آیه نازل شد(سوره یس ایه 9)پیامبر

ایه راخواند واز کنار مشرکین عبور کرد ومشرکین اوراندیدند.

آفرينش

 

بر طبق قرآن, آفرينش اين جهان در شش روز يا شش هنگام صورت گرفته است. اين موضوع

در ۱۰ آيه شرح داده شده است

۱- سوره: ۷ , آیه: ۵۴

در حقيقت پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش [جهاندارى] استيلا يافت روز را به شب كه شتابان آن را مى طلبد مى‏پوشاند و [نيز] خورشيد و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده‏اند [پديد آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدايى است پروردگار جهانيان

۲- سوره: ۲۵ , آیه: ۵۹

همان كسى كه آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است در شش روز آفريد آنگاه بر عرش استيلا يافت رحمتگر عام [اوست] در باره وى از خبره‏اى بپرس [كه مى‏داند]

۳- سوره: ۵۷ , آیه: ۴

اوست آن كس كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد آنگاه بر عرش استيلا يافت آنچه در زمين درآيد و آنچه از آن برآيد و آنچه در آن بالارود [همه را] مى‏داند و هر كجا باشيد او با شماست و خدا به هر چه مى‏كنيد بيناست

۴- سوره: ۱۱ , آیه: ۷

و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‏اند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست

۵- سوره: ۳۲ , آیه: ۴

خدا كسى است كه آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است در شش هنگام آفريد آنگاه بر عرش [قدرت] استيلا يافت براى شما غير از او سرپرست و شفاعتگرى نيست آيا باز هم پند نمى‏گيريد

۶- سوره: ۱۰ , آیه: ۳

پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد سپس بر عرش استيلا يافت كار [آفرينش] را تدبير مى‏كند شفاعتگرى جز پس از اذن او نيست اين است‏خدا پروردگار شما پس او را بپرستيد آيا پند نمى‏گيريد

۷- سوره: ۵۰ , آیه: ۳۸

و در حقيقت آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است در شش هنگام آفريديم و احساس ماندگى نكرديم

اين شش روز, در آيات زير شرح داده شده اند

۸- سوره: ۴۱ , آیه: ۹

بگو آيا اين شماييد كه واقعا به آن كسى كه زمين را در دو هنگام آفريد كفر مى‏ورزيد و براى او همتايانى قرار مى‏دهيد اين است پروردگار جهانيان

۹- سوره: ۴۱ , آیه: ۱۰

و در [زمين] از فراز آن [لنگرآسا] كوهها نهاد و در آن خير فراوان پديد آورد و مواد خوراكى آن را در چهار روز اندازه‏ گيرى كرد [كه] براى خواهندگان‏ درست [و متناسب با نيازهايشان] است

۱۰- سوره: ۴۱ , آیه: ۱۲

پس آنها را [به صورت] هفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسمانى كار [مربوط به] آن را وحى فرمود و آسمان [اين] دنيا را به چراغها آذين كرديم و [آن را نيك] نگاه داشتيم اين است اندازه‏ گيرى آن نيرومند دانا

ميوه وسبزيجات

در قرآن, اين ميوه ها و سبزيجات نام برده شده اندخرما, انگور, زيتون, انار, موز, انجير, خيار, سير, عدس و پياز.اين لغات در آنها تکرار شده اند

باطن انسان درقيامت

شايعه سازان=ميمون

حرام خواران=خوك

ربا خواران=واژگون

قاضي ناحق=كور

خودخواه ومغرور=كرولال

عالم بي علم=درحال جويدن زبانش

همسايه آزار=دستوپابريده

خبرچين=آويخته به شاخه هاي آتش

عياشان=بدبوترازمردار

مستكبران=درپوششي ازآتش

سوره ي عبس/34:پنجاه هزار سال درآخرت طول ميكشد تا كارنامه ي عمل وسرنوشت مشخص شود(حاقه/17-مومن/7-زمر/75-معارج/4)

شكافته شدن آسمان :مرسلات/9-تكوير/11-حا قه/16-زمر/67-طور/10-دخان/10-فرقان/25-معارج/9-انبياء/102

وضع آسمانها در آفرينش:نباء/12-نوح/15-بقره/29-انبياء/31

وضع ستارگان وخورشيد:روم/25-بقره/117-انعام/101-صافات/6-نباء/13-ق/6-لقمان/10-رعد/2-حجر/18

نور/24   عنكبوت/55:اشياءگواهي ميدهند

اعجاز انگشت

 

أیَحسَبُ الإنسَانُ أن لَن نَجمَعَ عِظَامَهُ، بَلَـی قَادِرِینَ عَلی أن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ.

کفار منکر حیات دوباره بعد از مرگ بودند و اظهار مي داشتند که امکان ندارد پس از مرگ و خاکستر شدن، گوشت و استخوان بدن دوباره زنده شوند (اِذا مِتنَا و کُنّا تُراباً وَ عِظَامَاً ءَإِنّا لَمَبعُوثُونَ). پاسخ قرآن به این پرسش همراه با تأکید است و می فرماید: خداوند نه فقط قادر به خلق دوباره استخوان و جسم انسان است، بلکه قادر است خطوط انگشتان او را نیز دوباره به همان شکل اول بازسازی کند. اما چرا خداوند به بنان که همان نوک انگشت باشد اشاره می کند و نه به سایر اعضای بدن؟

آیا خلقت سرانگشت پیچیده تر از استخوان است؟ دانش بشری در قرن نوزدهم به راز اثر انگشت پی برد و متوجه گردید که سر انگشتان از خطوط بارز و پستی به صورت مارپیچ در بشرة پوست تشکیل شده اند. نحوه امتداد این خطوط در افراد متفاوت است بطوری که شکل این خطوط حتی در دوقلوها هم شباهتی به هم ندارد. اکنون ثابت شده است که در تمام دنیا دو نفر پیدا نمی شوند که اثر انگشتی مشابه همدیگر داشته باشند.

خطوط سر انگشتان هنگامی که جنین چهار ماهه می باشد شکل گرفته و تا پایان عمر تغییر نخواهد یافت. ممکن است دو اثر انگشت تا حدی به هم شباهت داشته باشند، ولی هیچگاه با هم مطابقت نمی کنند. به همین دلیل است که در تمام کشورهای عالم اثر انگشت هر فرد را معرف شخصیت وی می دانند. مجریان قانون در تحقیقات جنائی برای کشف هویت مجرمین و دزدان اثر انگشت به عنوان وسیله ای موثر و مفید استفاده می نمایند.

شاید رمز اشاره قرآن به خلق دوباره خطوط سر انگشت مردگان این باشد که به انسانها بفهماند که خداوند قادر است حتی ویژگیهای فردی اشخاص که آنها را از دیگران متمایز می کند نیز مجدداً خلق کند و همین اشاره برای عقلا کفایت می کند تا یقین حاصل نمایند که نشور حق است. همانطور که مرگ حق است.

اعجاز علمی قرآ ن

 

اعجاز عددي

 

کلمه بهشت (77) بار و کلمه جهنم نیز (77) بار تکرار شده است.

کلمه دنیا (115) بار و کلمه آخرت نیز (115) بار تکرار شده است.

کلمه گیاه (26) بار و کلمه درخت نیز(26) بار تکرار شده است.

کلمه تابستان گرم (5) بار و کلمه زمستان سرد نیز (5) بار تکرار شده است.

کلمه مجازات (117) بار و کلمه آمرزش نیز(117 * 2 ) بار تکرار شده است.

کلمه آسمان (7) بار و کلمه ساخت آسمان  نیز (7) بار تکرار شده است.

کلمه زکات (32) بار و کلمه برکت  نیز (32) بار تکرار شده است.

کلمه شراب (6) بار و کلمه مستی  نیز (6) بار تکرار شده است.

کلمه رحمت (72) بار و کلمه هدایت  نیز (72) بار تکرار شده است.

کلمه فقر (13) بار و کلمه ثروت  نیز (13) بار تکرار شده است.

کلمه بگو (332) بار و کلمه گفتند  نیز (332) بار تکرار شده است.

کلمه الرحمن ( 57 ) بار و کلمه الرحیم ( 114 ) بار تکرار شده است.

کلمه الفجار (3) بار و کلمه الابرار (6) بار تکرار شده است.

کلمه سختی (12 ) بار و کلمه اسانی (36) بار تکرار شده است.

کلمه ابلیس (11) بار و کلمه استعاذه با لله (11) بار تکرار شده است.

کلمه المصیبت (75) بار و کلمه الشکر (75) بار تکرار شده است.

کلمه الجهر (16) بار و کلمه العلانیه (16) بار تکرار شده است.

کلمه الشده (102) بار و کلمه الصبر (102) بار تکرار شده است.

کلمه المحبه (83) بار و کلمه الطاعه (83) بار تکرار شده است.

کلمه سجده (34) بار تکرار شده است وما در نماز های یومیه (34) بار سجده می کنیم.

 

 

 

 

کلمه مجازات (117) بار و کلمه آمرزش نیز(117 * 2 ) بار تکرار شده است

کلمه آسمان (7) بار و کلمه ساخت آسمان  نیز (7) بار تکرار شده است

کلمه فقر (13) بار و کلمه ثروت  نیز (13) بار تکرار شده است

کلمه الرحمن ( 57 ) بار و کلمه الرحیم ( 114 ) بار تکرار شده است

کلمه ابلیس (11) بار و کلمه استعاذه با لله (11) بار تکرار شده است

کلمه سجده (34) بار تکرار شده است وما در نماز های یومیه (34) بار سجده می کنیم.

دنيا وآخرت 115بار

ماه 12بار

گرما وسرما 4بار

بدي وخوبي 167

حيات ومرگ 145

تاریخ فرود انسان به کره ماه

 

در سوره قمر (ماه) اشاره ای به ورود انسان به کره ماه شده است . در این سوره کلمه قمر در اولین

آیه قرار دارد. معنای آیه مذکور چنین است:

زمان قیامت نزدیک شده و ماه شکافته شده است

کلمه قمر در قرآن دقیقاَ (1389) بار تکرار شده است . اولین باری که انسان به کره ماه سفر کرد به تاریخ  هجری قمری سال (1389) معادل 1969 میلادی بوده است. در آیه مذکور از کلمه شکافته شدن کسر شدن   نیز استفاده شده است. سفینه آپولوی (11) زمانی که روی کره ماه فرود آمد چند تکه از خاک و سنگ روی   کره ماه را کند و با خود به زمین آورد که مفهوم شکافته شدن ماه را میرساند.    در قران کلمه قمر (ماه) به عنوان یک جسم فضایی (27) بار تکرار شده است که مطابق با (27) روز حرکت   دورانی ماه به دور کره زمین است . شایان ذکر است که از این حرکت و مقدار آن دانشمندان هیچ گونه اطلاعی نداشتند   دورانی ماه به دور کره زمین است . شایان ذکر است که از این حرکت و مقدار آن دانشمندان هیچ گونه اطلاعی نداشتند و فقط این موضوع روشن بود. که روی زمین به مدت (29) روز کره ماه کاملا به طور مشخص مشاهده میشود . در همان حال که ماه هم به دور خورشید در حال حرکت است . به همین دلیل ماه با دو روز تاخیر یک دور کامل حول زمین گردش میکند . به طور خلاصه می توان گفت که قرآن کریم هماهنگ با علم ستاره شنا سی جدید چرخش کامل ماه حول محور زمین را (27) روز مینگارد .

 

نسبت مساحت دریاها با خشکیها

 

امروز منطبق است . در زمان نزول قرآن کریم هنوز قاره ها کشف نشده بودند و تعیین نسبت دریاها به خشکی ها به هیچ وجه امکان پذیر نبوده است و همانطور که اطلاع دارید قاره آمریکا در قرن (5) کشف شده است . در آیات قرآن جمعا (13) بار از کلمه خشکی (بریابس) و (32) بار از کلمه دریا یاد شده است . یعنی نسبت دریا 45 / 32  و نسبت خشکی 45/13 است که اگر به درصد محاسبه شود دریا 71% وخشکی 29% محاسبه میشود که با محاسبات علمی امروز مطاقبت دارد . این درصدی که بشر امروزه با استفاده از تجهیزات پیشرفته کاپیوترهای مدرن و با استفاده از عکسهای فضاییبدست آورده همانطوری که مشاهده می کنید در لا به لای آیات قرآن مجید که (14) قرن پیش نازل شده است مندرج است.

 

ستاره سیروس و عدد  49

 

پرنورترین ستاره در آسمان شب ستاره سیروس است که در آیه (49)سوره نجم (ستاره) به آن اشاره شده است . آیه مذکور اظهارمی داردهم او پروردگار شعری است . دانشمندان حرکت بی ثابت این ستاره رادلیلی بر بزرگی و جفت داشتن آن می دانند . ستاره سیروس ب در طی (49) سال یک بار به دور ستاره سیروس  الف می چرخد.  نام این ستاره در آیه (49) سوره نجم را میتوان اشارهای به این راز بزرگ دانست و این در حالی است که بدون استفاده از تلسکوپبزرگ ستاره سیروس ب قابل رویت نیست.

 

عدد اتمی آهن

در سوره حدید (آهن) نکته قابل توجه ای وجود دارد که فقط با دقت بیشتر می توان به آن آگاهی پیدا کرد . در آیه 25 این سوره بیان می دارد که آهن از فضا وارد زمین شده است :

(( و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس ))

آهن را فرو فرستادیم که در آن نیروئی بزرگ و فوایدی برای مردم وجود دارد .

یگانه خدا خلق کرده حدید            که دارد خطر نیز باشد مفید

کلمه (انزال) به معنی فرو فرستادن اشاره دارد به این که آهن از خارج کره زمین فرستاده شده است . که علم ستاره شناسی امروز این موضوع را اثبات می کند . به عبارت دیگر آهن از ستاره های بزرگ به زمین فرستاده شده است که در اصل از انفجار ستاره های سوپر نووا(............................). قطعات آهن به زمین نازل گردیده است . در وسط این سوره هم به سمبل شیمیایی اتم آهن اشاره شده که با کلمه عربی فیه (.............) شروع میشود . در عین حال شماره اتمی این عنصر و ارزش اتمی آن عنصر

(26) است . از آنجایی که عناصر بر اساس شماره اتمی شان رده بندی شده اند اشاره به شماره اتمی عنصرآهن یکی از مهمترین اشارات است .

 

365 روز

 

در قرآن کریم کلمه یوم (روز) 365 بار ذکر شده است . همانطور که مطلع هستید کره زمین درست هر 365 روز یک بار به دور خورشید می گردد و در همان حال 365 بار به دور خودش گردش می کند . این مطلبی است که قرآن کریم قرن ها قبل به آن اشاره کرده است

 

کشتی نوح  در طول جغرا فیایی 44

 

دانشمندان تا کنون در مورد محلی که کشتی حضرت نوح (ع) در آنجا لنگر انداخت اطلاعاتی به دست نیاورده  اند . بعضی از محققین اظحار داشته اند که محل توقف این کشتی در تپه های کوه های آرارات (............. ) بوده است . در تورات نیز محل توقف این کشتی در اطراف کوه های آرارات ذکر شده است بدین عبارت که کشتی در روز هفده هم ماه هفتم سال در تپه آرارات به زمین نشست . (تورات / تکوین / 4 / 8 / )

آیه 44 سوره هود در قرآن کریم می فرماید (( به زمین خطاب شد که آب را فرو ببر و به آسمان امر شد که باران را قطع کن . ))

آب فرو نشست و فرمان خدا اجرا شد و کشتی بر کوه جودی قرار گرفت و فرمان هلاک ستمگران رسید .

همان طور که ملاحظه می کنید محل توقف کشتی را کوه جودی بیان کرده است یعنی ناحیه تپه جودی ترجمه شده است در حالی که فقط اسم جودی می گذرد . جالب توجه است در مورد توقف کشتی نوح در آیه 44 بحث می شود و در تورات کوه آرارات واطراف آن که روی طول جغرافیایی 44 است . همان طور که می دانید هر نقطه روی زمین را با طول و عرض جغرافیایی مشخص می کنند . در قرن 19 نقطه گرینویچ در لندن را به عنوان مرکز قبول کرده و در نقشه های جقرافیایی جمعا 360 طول جقرافیایی و 180 عرض جقرا فیایی داریم .

 

 

حج وعرض جغرا فیایی22

 

صدها سال است که مسلمانان برای برگزاری مراسم حج از هر سوی دنیا به شهر مکه روی می آورند . به همین ترتیب در همه جای دنیا مسلمانان به هنگام نماز خواندن رو به طرف قبله که همان کعبه است می ایستند . مکه روی عرض جغرافیایی 22 قرار دارد و در   قرآن کریم شماره سوره حج 22 است . به عبارت روشن تر سوره حج بیست و دومین سوره  قرآن مجید است .

عرض جغرا فیایی 33 وطول جغرا فیایی 35

 

در قرآن کریم از این که دولت اسرائیل در چه سالی بنیان گذاری شده به صورت سر بسته اشاره کرده است ولی اولین مطلبی که می خواهیم بیان کنیم محل جقرافیایی این دولت است . در سوره آل عمران به این موضوع که دولت اسرائیل در کدام عرض و طول جقرافیایی قرار گرفته است اشاره می شود .آل عمران که همان خانواده عمران هستند طلیعه خانواده بنی اسرائیل محسوب می شوند.در سوره آل عمران در آیه 33 و 35 به کلمه عمران برخورد میکنیم که با کمی دقت متوجه میشویم که اسرائیل امروزی در عرض جغرافیایی 33 و طول جغرافیایی 35 قرار گرفته است. در سوره آل عمران نکته دیگری که مورد توجه قرار گرفته اسم اصلی حضرت یغوب یعنی اسرائیل است (آیه 93).در سوره های دیگر اسامی اسامی فرزندان اسرائیل پشت سر هم بیان شده است اما فقط در این سوره است که کلمه اسرائیل بیان شده است.

 

کد ژنی زنبور عسل

 

های درون کروموزم هاست . زنبورها در همه جای دنیا دارای کروموزم های ثابتی هستند   DNA همانطوری که گفتیم رمز جانداران

و تفاوتی میان تعداد کروموزم های آنها نیست . معمولا در یک نوع جاندار نر یا ماده مقدار ثابتی کروموزم وجود دارد فقط وضعیت زنبور کمی فرق می کند . زنبور نر 16 عدد تک کروموزم و زنبور ماده 16 جفت کروموزم دارد . به همین جهت در این قضیه زنبور با دیگر جانداران فرق دارد واین تفاوت در قرآن مجید بیان شده است . در قرآن مجید سوره نحل (زنبور عسل) شانزدهین سوره قرآن کروموزم است که مقدار کروموزم های زنبورنیز16  است تمام زنبورها از همین مقدار کروموزم برخوردار هستندو این رمزمندرج درقران خودپیغام مهمی برای انسانهاست .

مثالی دیگردر ارتباط با کروموزم ها:

از میان چهار پایان (( الاغ )) فقط در دو جای قرآن کریم ذکر شده است . اول در سوره لقمان که سی ویکمین سوره قرآن است و دوم سوره جمعه که شصت و دومین سوره قرآن می باشد .

در سوره لقمان آیه 19 و در سوره جمعه آیه 5 به اسم حمار (الاغ) اشاره کرده است . سوره لقمان سوره سی و یکم سوره جمعه سوره شصت و دوم قرآن است که شماره این سوره ها مشخص کننده مقدار کروموزم های الاغ است . الاغ جمعا 31 جفت یعنی 62 عدد کروموزم دارد .

 

11 سپتامبر

 

در يازدهم سپتامبر 2001ميلادي چند هواپيما با برجهاي دوقلوي نيويورك در خيابان جرف هار با طبقه 109 آن اصابت مي كند كه اين امر موجب بوجود آمدن تشنج هاي سياسي واقتصادي و اجتماعي شد و نشان داد بنيا نهاي چپاول و غارتگري سست و بي پايه مي باشد ؛ كه خداوند سبحان 1400 سال پيش توسط پيامبر خود در قرآن كريم به اين موضوع اشاره مي كند.
سوره توبه ؛ جزء 11 و سوره 9 قرآن كريم مي باشد. روز حا دثه : 11/9/2001
كلمه 2001 آن جرف هار مي باشد. محل برج : خيابان جرف هار
خداوند در آيه 109 سوره به خرابي بنا اشاره مي فرمايد. طبقه اصابت : 109ونام خيابان در اين آيه ا ست

 

 

 

قرآن و علم:

نظرات علمي در مورد عالم، زمين ، دريا و ماده :

پيدايش جهان(فصلت/11)، انبساط و گسترش عالم (ذاريات /47)، اتحاد ويگانگي جهان و وجود آب در هر موجود زنده(انبياء/30)،حركت هموار ومناسب زمين(ملك/15) و (نمل/88)، حركت زمين به دور خود (فرقان/46-45)، مسطح نبودن زمين(رحمن/17)،بيضي شكل بودن تقريبي زمين(نازعات/30)،(اعراف/137) و(شمس/6)، ناقص شدن كره ي زمين در هر دو قطب(رعد/41)، كوهها عامل استحكام پوست زمين (نبأ/7) ، قوه ي جاذبه (رعد/ 2) و (لقمان/10)، پيدايش دريا (مؤمنون/18)، درياي شور وشيرين(فاطر/12)، دريا گهواره ي زندگي (نور/45)، زوجيت يا وجود بارهاي مثبت ومنفي در هر چيز(يس/36)،(ذاريات/49)و (رعد/3)،نظريه ي نسبيت (حج/47) (سجده/5) و(معارج/4)، اشاره به كوچكتر از ذره و در حقيقت مواد سازنده ي اتم(يونس/61)و (سبأ/3)، وحركت خورشيد درمدار(يس/38)و . . .

نظرات علمي قرآن در مورد باد و باران:

گردش باد (جاثيه/5) و(فرقان/48)،وزن داشتن ابر يا هوا(اعراف/57) و(رعد/12)،مراحل متوالي بادهاي مهاجر(ذاريات/4-1)،بادها به عنوان مقدمه ي ابر و باران(نمل/63)،پيدايش ابر(روم/48)،بادها عامل تلقيح ابرها(حجر/22)، پديده ي تقطير در ابرها(نبأ/14)،جزئيات تشكيل ابر و بارش باران(روم/48) و (نور/43) و.. .

نظرات علمي قرآن درمورد جهان جنين

آفرينش جنين از عناصر خاك(مؤمنون/12)،(روم/20)و(حج/5)،تبديل موادخاكي به نطفه ورشد تدريجي جنين(مؤمنون/14-12)،اشاره به بافتهاي كامل و ناقص در جنين (حج/5)،تخمك وسلول تخم(انسان/2)، تشكيل توده ي سلولي(قيامت/38)،وجود پرده هاي سه گانه ي آمينوس،كوريون و آلانتوئيد و يا پرده ي شكمي،پرده ي رحمي و پرده ي آلانتوكوريون در اطراف جنين(زمر/6)،آب در ساختمان جنين(فرقان/54)،دوران شيرخوارگي (بقره/233)،نقش مرد در تعيين جنس جنين(نجم/46-45)، (قيامت /39-37) و(بقره/233) ،به كار افتادن حس شنوايي قبل از بينايي(نحل/78)، و.. .

نظرات علمي قرآن در مورد بهداشت ودانش پزشكي و حشره شناسي:

توجه به خوردن ميوه و مواد غذايي پروتئين دار(واقعه/21-20)و(طور/22)، اعجاز اثر انگشت(قيامت/4)،تسهيل درد زايمان(مريم/25)،شدت احساس درد توسط پوست(نساء/56)،درمان موضعي بسياري از بيماريهاي پوستي در سرما(ص/42)،اندوه ورابطه ي آن با كوري(يوسف/84)،اشاره به زخمهاي ناشي از عدم تحرك(كهف/18)، تأثير رواني رنگ سبز(رحمن/76) ، (انسان/21)و (كهف/31)،اشاره به بيماري پيري زودرس در كودكان(مزمل/17)، عدم شناخت روح ازنظر علمي(اسراء/85)، وضو وپاكيزگي قسمتهايي از بدن كه باميكروبها در تماس است(مائده/6)،پرهيز از پرخوري(اعراف/31)،پرهيز از خوردن خون،مردار و گوشت خوك(بقره/173)،پاكيزگي لباس و پوشاك(مدثر/4)، غير بهداشتي بودن تماس جنسي در حالت قاعدگي(بقره/222)، اشاره به بيماري فراموشي در پيري(نحل/70)،) خاصيت شفا بخشي عسل و گرد آوري شهد و ساختن عسل توسط زنبور ماده (نحل/69)،تناسب رنگ عسل با رنگ گلها(نحل/69)، تنيدن تار توسط عنكبوت ماده(عنكبوت/41)،ارتباطات در ميان حشرات(نمل/18) ، تركيب آنزيم با غذا خارج از بدن مگس(حج/73) و.. .

نظرات علمي قرآن در مورد فضا ومسافرت به فضا:

تفاوت ستاره و سياره (يونس/5)و (فرقان/61)، گردش خورشيد،ماه،زمين وسيارگان در مدارهاي مشخص(يس/40-38)،(انبياء/33) و(تكوير/16-15)، پيش بيني مسافرت به فضا و عبور از جو(رحمن/33)و(انعام/125)،سقوط سنگهاي آسماني (رحمن/35)،شهابها(جن/8)،فقدان اكسيژن و هوا در ارتفاعات بالاي جو(انعام/125)تسخير كره ي ماه و احتمالاً خورشيد(ابراهيم/33)،مطالبي در مورد سياره ي زهره (طارق/3-1) وجود ساكنين ديگر در كرات آسماني(شوري/29) و.. .

 

لطيفه قرآني

از شخص پرخوري پرسيدند: از قرآن كدام آيه را بيشتر دوست داري؟ گفت: «مالكم الا تأكلو»؛ شما را چه شده است    كه طعام نمي خوريد؟ گفتند: كدام دستور از قرآن را بيشتر به كار مي بندي؟ گفت:«كلوا واشربوا»؛ بخوريد و بياشاميد.

گفتند: كدام دعا را با خود زمزمه مي كني؟ گفت: «ربنا انزل علينا مائده من السماء»؛ پروردگارا! از آسمان سفره اي پر از طعام برايمان بفرست. گفتند: از احاديث پيغمبرصلي الله عليه و آله كدام حديث را مي پسندي؟ گفت: «لودعيتُ الي كراعٍ لأجبتُ» اگر مرا به پاچة گوسفند مهمان كنند اجابت كرده و به آن دعوت حاضر مي شوم.